Poomsae

Kukkiwon foloseşte cuvântul poomsae pentru forme (succesiune de tehnici executate in compania unuia sau mai multor adversari imaginari). Filozofia formelor-Poomsae provine din cartea “I Ching”, un oracol chinezesc. I Ching are 64 hexagrame, o combinaţie de două seturi din trei linii, închise sau rupte. Seturile de trei linii sunt numite trigrame. Liniile deschise reprezinta Yin, liniile intregi Yang. În limba chineză, unitatea de Yin şi Yang se numeşte “taich’i”. În limba coreeană, unitatea se numeste Tae-geuk, temei al termenului Taegeuk poomsae. Cele opt trigrame sunt numite împreună Pal-gwe, temei al denumiri poomsae Palgwe.

Scolile de taekwondo pot folosi atat denumirea de Taegeuk poomsae cat si denumirea Palgwe poomsae. Semnificaţiile trigramei şi simbolurile sunt împărtăşite de ambele poomsae Taegeuk şi Palgwe poomsae, insa succesiunea miscarilor este diferita. Primele 8 forme Taegeuk poomsae diferă intre ele, exprimand conform denumirii, simbioza omului cu natura. Celelalte 9 forme superioare de poomsae din punct de vedere tehnico-metodic continua si dezvolta prin noi posturi, intoarceri, pivotari, lovituri, parari si sarituri, cunostiintele dobandite in procesul initiatic.
Denumirea de Palgwe poomsae a fost folosita intre anii 1967 – 1971.

Din 1971 până în prezent vechea denumire Palgwe poomsae a fost inlocuita de denumirea Taegeuk poomsae.

La 26 februarie 1987, Kukkiwon a modificat ortografia în sensul că interpretarea poomse a fost schimbata conform caracterului semantic al scrierii Hanja, astfel, terminatia”SE” se schimba in “SAE”. Acesta schimbare a dat si un sens mult mai complex formelor ce se regasesc reflectate în lume, prin activitatea WTF cu ocazia Campionatelor Internationale de Poomsae.

Poomsae nu a rezultat din dorinta folosirii sale pentru demonstraţie, cu toate ca uneori este folosit si astfel. Aceste forme ale taekwondo-ului, sunt folosite si utile pentru formare şi slefuirea practicantului si dupa aceea pentru Taekwondo în sine. Am subliniat acest punct, dat find faptul ca multe persoane practică Poomsae in mod neadecvat, numai pentru demonstratie, fara a avea nicio cunoştinţă de valentele reale ale acestor forme. Mai exista o categorie de persoane care cunosc dar nu reusesc sa inteleaga sensul deplin al Poomsae.

La început, Poomsae pare a fi o serie de mişcări, similare unui dans, aşa că poate trece ca un simplu complex de exerciţii fizice. Poomsae nu se limitează doar în cadrul propunerilor existente. Este parte integrata a procesului de formare iar acesta este punctul-cheie privind deprinderile viitoare din perspectiva motrica, volitiva si psihologica.

Poomsae nu este doar o serie de mişcări făcute numai de tine. De asemenea, serveşte pentru a situa si anticipa miscarile adversarului tău. În timp ce acest adversar nu poate fi văzut de alţii, el poate fi văzut de Taekwondo-ist care practică poomsae.

Apoi, ce este poomsae? Poomsae este modelul stabilit, standardizat, pe care fiecare practicant de Taekwondo WT ar trebui să-l urmeze. Astfel, poomsae este o metodă de initiere, formare şi specializare, iar prin structura, caracterul si elementele sale sunt create competenţe.

Excepţia, este cazul în care nu puteţi intelege filozofia poomsae (nu sunteti pregatiti fizic sau tehnic pentru asta, nu aveti cultura sau educatia sportiva necesara), si /sau beneficiati de o indrumare neadecvata.

Poomsae este o succesiune de exercitii organizate caracteristice taekwondo, de tehnici specifice ce sunt folosite in raporturile cu unul sau mai multi adversari imaginari. Poomsae, este modul optim de a acţiona în raport cu un adversar sau mai multi, dezvoltat, nu din întâmplare, ci prin experienţa seculara şi înţelepciunea acumulată a anticilor, diseminata si dezvoltata perpetuu de la o generatie la alta. Prin urmare, practicantul de Taekwondo in cadrul temelor din structura formelor nu luptă singur, la efortul sau se adauga înţelepciunea înaintaşilor săi. In procesul de formare, temele de poomsae sunt cele standardizate, cu toate acestea, odata cu perfectionarea practicantului i se deschide un potenţial creativ infinit.

Taegeuk il Jang / (18 de miscări ce corepund nivelului de cunostinţe 8 nd Kup).

Sensul general al acestei forme şi trigrama asociată este Yang, care reprezintă Cerul si Lumina. De asemenea, această trigrama are o relaţie de Sud şi de Tată. Primul Taegeuk este începutul tuturor poomsae, reprezinta “naşterea” artei martiale Taekwondo. Acesta forma ar trebui să fie efectuata la lumina zilei sub măreţia cerului. Acest poomsae se caracterizează prin usurinta de a fi executat, în mare parte fiind format din mersul pe jos şi a acţiunilor de bază, cum ar fi arae-makki, momtong-makki, momtong-jireugi, şi AP-chagi. Al 8-lea KUP- clasa incepatori practică acest poomsae.

Taegeuk Yi Jang / (18 de miscări ce corepund nivelului de cunostinţe 7 nd Kup).

Trigrama asociata acestui forme reprezintă Lacul. De asemenea, este în legătură cu simbolul de Sud-Est, precum şi cu incercarile celei mai tinere fiice. Mişcările acestui al doilea Taegeuk sunt menite ca omul sa inteleaga ca are limitele sale, dar că poate trece peste acestea. Apa limpede a lacului si oglinda sa, se asemuiesc cu calmul si puritatea taekwondo-ului. Acesta forma permite reflectia catre aceste atribute, ofera practicantului primele conditii pentru detasarea de sine. Este introdusa o noua tehnica, olgul-makki si se propune o alta abordare, Taegeuk poomsae. Acţiunile AP-chagi apar mai frecvent decât în Taegeuk 1 Jang. Al 7-lea KUP-clasa incepatorilor practică acest poomsae.

Taegeuk Sam Jang / (20 de miscări ce corepund nivelului de cunostinţe 6 nd Kup).

Aceasta forma reprezinta trigrama Foc, simbol legat de asemenea, de Est şi de incercarile celei de-a doua fiice. Focul conţine o mare cantitate de energie. Simbolul din spatele focului este similar cu simbolismul de apă. Ambele pot ajuta omul daca sunt folosite cu chibzuinta iar in alt context il pot distruge. Acest poomsae este destinat să fie efectuat ritmic, cu unele izbucniri de energie care să reflecte dualismul ritmic al celor doua elemente. Ofera practicantului primele conditii pentru a se putea identifica si privi din exterior. Sunt introduse noi acţiuni precum sonnal-mok-chigi, sonnal-makki şi postura dwit-kubi. Acest poomsae se caracterizează prin tehnici succesive makki şi chigi. Accentul este pus pe contraatacurile împotriva adversarului. Al 6-lea KUP-clasa incepatorilor practică acest poomsae.

Taegeuk Sa Jang / (20 de miscări ce corepund nivelului de cunostinţe 5 nd Kup).

Aceasta reprezinta trigrama Tunet. De asemenea, trigrama este puternic conectata la Nord-Est, precum şi incercarile fiului cel mare. Furtuna vine din cer şi este absorbită de pământ, astfel, în conformitate cu convingerile I Ching, tunetul este una dintre cele mai puternice forţe naturale. Acest poomsae este asociat cu puterea si face legătura între cer şi pământ. Acesta forma este indicat să fie efectuata cu putere asemănătoare furtunii al carei nume il poarta. Ofera practicantului primele conditii pentru a se privi din exterior si a-si putea analiza miscarile. Apar noi tehnici precum: sonnal-momtong-makki, pyeon-son-keut-jireugi, jebipoom-mok-Chigi, yop-chagi, momtong-bakkat-makki, deung-jumeok-olgul-apchigi şi actiunea mikkeurombal (tehnica alunecarii piciorului). Tehnicile noi pregatesc practicantul pentru o mai buna abordare in kyeorugi. Al 5-lea KUP-clasa sportivilor practică acest poomsae.

Taegeuk O Jang / (20 de miscări ce corepund nivelului de cunostinţe 4 nd Kup).

Trigrama acestui poomsae reprezintă Vântul si este legată de Sud-Vest şi cu incercarile celei mai mari fiice. I Ching promovează că vântul este o forta blanda, dar poate fi, uneori, furios, distrugând totul în calea sa. Ca atare, este indicat ca acest poomsae a se face ca vântul: uşor, dar cunoscând capacitatea de distrugere în masă, cu o singură mişcare. Practicantul şi asistenta ar trebui să cunoasca caracterul formei pentru a putea sa aprecieze o executie buna. Ofera practicantului primele conditii pentru a se privi din exterior, a-si putea analiza miscarile si de a le corecta. Mişcări noi sunt: me-jumeok-naeryo-chigi, palkup-dollyo-chigi, yop-chagi & yop-jireugi, palkup-pyo-jeok-chigi şi poziţii, cum ar fi koa-seogi, Wen-seogi şi oreun-seogi. Acest poomsae este caracterizat prin blocaje si parari succesive, la nivel momtong insotite de lovituri directe executate cu bratele. Al 4-lea KUP-clasa sportivilor practică aceast poomsae.

Taegeuk Yuk Jang / (19 de miscări ce corepund nivelului de cunostinţe 3 nd Kup).

Trigrama asociata cu acest poomsae reprezintă Apa si are o relaţie legata de Vest şi cu cel de al doilea fiu. Mişcările acestui poomsae sunt destinate a fi efectuate cum ar fi apa, care curge, puternic şi matura tot in calea sa. Apa poate sta linistita in lac, poate curge ca un râu sau navalii ca o cascadă. In general apa, are un caracter calm dar are si atributul de a fi violenta şi distructiva. Mişcări noi sunt Han-sonnal-olgul-bakkat-makki, dollyo-chagi, olgul-bakkat-makki şi Batang-son-momtong-makki si în plus pozitia de pyonhi-seogi (poziţie cu-usurinta). Trebuie să fim atenţi ca la finalul loviturii de picior dyollyo-chagi sa punem corect piciorul pe sol şi să reducă anvergura tehnicii Batang-son-momtong-makki (mai mică decât în palmok-makki). Al 3-lea KUP-clasa sportivilor practică acest poomsae.

Taegeuk Chil Jang / (25 de miscări ce corepund nivelului de cunostinţe 2 nd Kup).

Trigrama asociate cu această poomsae reprezintă un Munte. De asemenea, aceasta reprezintă, incercarile fiului cel mai tânăr şi o relatie Nord-Vest. Maretia ce caracterizeaza muntele este intarita de bogatia naturii pe care o poseda. Acest poomsae este indicat a fi executat cu sentimentul bogatiei de exercitii a formei si cu posturi oferite de stabilitatea unui munte. Ofera practicantului primele conditii pentru a se privi din exterior, a-si putea analiza miscarile, de a le corecta cu scopul specializarii acestora. Mişcări noi sunt: sonnal-arae-makkki, batangson-kodureo-makki, bo-jumeok-Kawasaki-ul-makki, mureup-Chigi, momtong-hecho-makki, jechin-du-jumeok-momtong-jireugi, otkoreo-arae-makki, pyojeok -Chigi, yop-jireugi şi poziţii cum ar fi beom-seogi şi juchum-seogi. Conexiunile dintre tehnici, posturile si deplasarile ajuta la o buna organizare a luptei. Al 2-lea KUP- clasa pre stagiarilor practică acest poomsae.

Taegeuk Pal Jang / (27 de miscări ce corepund nivelului de cunostinţe 1st Dan).

Trigrama asociate cu această poomsae reprezintă Pamantul. De asemenea, există o reprezentare de Nord şi a incercarilor Mamei. Trigrama asociate acestei poomsae este Yin. Yin, aici, reprezintă sfârşitul începutului. Aceasta fiind ultima forma Taegeuk, reprezintă sfârşitul cercului şi natura ciclică a Pământului. Ofera practicantului primele conditii pentru o introspectie interiora si exterioara generala. Va stabili prioritati si nevoi viitoare (cognitive, volitive, motrice, psihice si de pregatire fizica generala si specifica). Mişcări noi sunt: dubal-dangsong-bakkat-palmok-momtong-kodureo-bakkat-makki, twio-chagi, şi palkup-dollyo-chigi. Accentul trebuie pus pe precizia de a consolida echilibrul dintre saritura lunga şi cea de dubal dangsong (schimbul de picioare în aer). Primul 1 KUP-elevii de clasa candidatilor practica acest poomsae.

Koryo (30 de miscări ce corespund nivelului de cunostinţe 2nd Dan).

Koryo, sau Goryeo, este numele unei vechi dinastii coreene. Dinastia Goryeo a învins agresorii mongoli si a oferit libertate pentru scurt timp. Se intenţionează ca spiritul lor sa fie regasit în mişcările formei Koryo poomsae. Fiecare mişcare a acestei poomsae reprezintă forţa şi energia necesară pentru a invinge mongolii. Tehnici noi care apar în acest poomsae sunt: kodeum-chagi, opeun-sonnal-bakkat-Chigi, sonnal-arae-makki, khaljaebi-mureup-nullo-kkokki, momtong-hecho-makki, jumeok-pyojeok-jireugi, pyonson-kkeut- jecho-jireugi, Batang-fiu-nullo-makki, palkup-yop-chagi, mi-jumeok-arae-pyojeok-Chigi, etc, pe care numai black-belters le pot practica. Jumbi-seogi este Tong-milgi care necesită concentrare mentală prin poziţionarea în mână între partea superioară a abdomenului şi la nivelul abdomenului inferior în cazul în care “păcatul” [divin] şi “Jeong” [duhul] converg.

Linia de poomsae reprezintă litera chineza, care înseamnă “seonbae” sau “seonbi”, un om învăţat sau o virtute om în limba coreeană. Asociat acestui poomsae este si numele de “seonbae”, ce înseamnă un om învăţat, instruit militar si este caracterizat de prin spirit martial foarte puternic lasat mostenire urmatoarelor generatii.

Keumgang (27 de miscări ce corespund nivelului de cunostinţe 3rd Dan).

Keumgang înseamnă “diamant”, simbolizând duritate. Astfel, temele de duritate, sunt prezente in acest poomsae. Munte Keumgang din peninsula coreeană, este considerat ca centru al spiritului naţional, reprezentat de “Keumgang Yeoksa” [războinic Keumgang] aşa cum era numit de către Buddha insasi, ce reprezintă cel mai puternic razboinic. Aceste elemente si nu numai reprezinta fondul acestei denumiri de poomsae. Noile tehnici introduse în aceast poomsae sunt: batangson-teok-chigi, han-son-nal-momtong-o-makki, keumgang-makki, santeoul-makki, kheun dol-tzogi [balama mare], şi hak-dari-seogi. Linia acestui poomsae este inspirata simbolic dintr-o scrisoare venita din China. Mişcarile trebuie să fie puternice şi bine echilibrate, astfel încât să se potrivească cu demnitatea unui posesor de centura neagră.

Taeback (26 de miscări ce corespund nivelului de cunostinţe 4th Dan).

Inseamnă “Marele alb”, vechiul nume folosit pentru muntele sacru. Dangun, erou legendar, a fondat o naţiune pe colinele muntelui Taebaek din Coreea, legendele populare coreene citand acest munte, ca loc de origine pentru poporul coreean. Astfel, acest munte a fost convenit sa rămână un simbol al spiritului ce stă la baza existentei poporului. Modelul formei poomsae Taeback are structura liniară si este organizat pe structura caracterului chinezesc ce semnifica “constructii” si simbolizează o punte de legătură între cer şi pământ. Semnificatia este aceea a fiinţei umane de a construi o lume în funcţie de legile cerului.

Pyongwon (21 de miscări corespunde nivelului de cunostinţe 2nd Dan).

Definiţia Pyongwon este “teren intins, vast”, o metaforă pentru un teren fără sfârşit, plat care este sursa tuturor formelor de viaţă, câmpia pe care fiinţele umane trăiesc linistite viaţa lor.

Forma-poomsae Pyongwon are structura bazată pe caracterul chinezesc “unu”. Tehnicile noi introduse in acest poomsae sunt: palkup-ollyo-chigi, kodureo-olgul-yop-makki, dangkyo-teok-jireugi, meongye-chigi, hecho-santeul-makki, jumbi-seogi, moa-seogi, wen-kyop-son. Toate acestea necesită pentru o buna executie o concentrare de forţe maxima si un echilibru emotional profund ce au ca scop filozofic pastrarea vietii începute intr-un echilibru fizic si psihic liniar.

Shipjin (28 de miscări ce corespunde nivelului de cunostinţe 5th si 6th Dan).

Aceasta poomsae reprezintă dezvoltarea şi creşterea nesfârşită, ca idee de bază, a celor zece simboluri ale longevitatii si sistemul zecimal. Acestea sunt Soarele, Luna, Munte, Apa, Piatra, Lemnul de pin, Iarba tinereţei veşnice, Broasca testoasa, Cerbul, şi Crane. Shipjin înseamnă “zece progresează”, o metaforă pentru creştere fără sfârşit într-o ordine sistematică. Conceptul este derivat din vechea cosmologie est-asiatică, care citează cele zece entităţi de viata lunga. Toate acestea furnizează fiinţei umane speranţă, credinţă şi iubire. Poomsae Shipjin a fost creata pentru a reprezenta aceste simboluri ale longevitatii. Forma acestui poomsae are o structură liniară si se bazează pe caracterul chinezesc alocat pentru “zece”. Tehnicile noi introduse in acest poomsae sunt: hwangso-makki [taur makki], son-badak [de palmier]-kodureo-makki, opeun-son-nal-jireugi, fiul-nal-arae-makki, bawi-milgi [rocă împinsă] , son-nal-deung-momtong-hecho-makki, kodeo-olligi [ridica], chettari-jireugi [furculiţă], son-nal-otkoreo-arae-makki, son-nal-deung-momtong-makki. Forma-poomsae Shipjin semnifică suportul de numerotare infinit prin sistemul zecimal şi dezvoltare neîncetată.

Jitae (28 de miscări ce corespund nivelului de cunostinţe 6th si 7th Dan).

Cuvântul “Jitae” semnifica un om stând cu două picioare pe pamant, privind cerul. Acest poomsae are sensul metaforic ” pe pământ”. Toate fiintele se nasc pe pamant, evoluează si mor tot aici. Pământul este începutul şi sfârşitul vieţii, reprezentare a Yin si Yang. Forma-poomsae Jitae liniară se bazează pe caracterul coreean pentru vocala “o” (o linie orizontală, cu o linie verticală în creştere de la mijlocul acesteia). Acest caracter este alocat simbolic unei fiinte umane reprezentate in picioare, ferm pe sol. Acest formular se spune pentru a reprezenta diferitele provocari si lupte care definesc existenţa unei fiinţe umane. Tehnicile noi introduse in acest poomsae sunt: han-son-nal-olgul-makki, keumkang-momtong-jireugi, şi jumeok-yop-pyojeok-chigi. Structura liniară a acestui poomsae semnifică un om ce stă în picioare pe pământ pentru a primi primăvară .

Cheonkwon (26 de miscări ce corespund nivelului de cunostinţe 2nd Dan).

Cheonkwon înseamnă literal “cer”. În poomsae, simbolizează cerul, dom al universului. Potrivit credinţei, este misterios, infinit şi profundă. Propunerile de rezoluţie depuse de Cheonkwon sunt pline de evlavie, vitalitate şi veneraţie. Cuvântul “Chonkwon” are sensul metaforic de ”Puterea Cerului Mare”, ce sta la originea tuturor creaturilor, este însuşi cosmosul. Competenţei sale infinite i se aloca crearea, modificarea si completarea fiinţei umane. Numele Cerul este invocat in faptele si gandurile oamenilor pentru că au simţit teamă de puterea acestuia. Cu peste 4.000 de ani în urmă, fondator al poporului coreean, “Hwanin”, ce are semnificatia Regele ceresc, a stabilit ca si capitală un loc în apropierea mării cereşti pe muntele ceresc, loc de plămada al Taekwondo. Chunkwon poomsae se bazează pe istoria sublimă şi astfel de gânduri.Tehnicile noi introduse în acest poomsae sunt: nalgae-pyogi [aripa deschisa], bam-jumeok-sosum-chigi , hwidullo-makki, hwidullo-jabadangkigi, keumgang- yop-jireugi, taesan-milgi, etc, si un mers ghemuit caracteristic corean.Miscarile sunt acţiuni mari iar secţiuni de braţ fac curbe blând, simbolizând astfel măreţia Chunkwon. Linia poomsae “T” simbolizează un om coborându-se din cer, alimentat de puterea cerului si ce venereaza cerul, ceea ce semnifica unitatea dintre cer şi o fiinţă umană.

Hansu (27 de miscări ce corespund nivelului de cunostinţe 8th Dan).

Inseamnă “sursă de apă”, o metaforă pentru ideea că apa este o componentă vitală ce hrăneşte şi susţine toate creaturile. Acest poomsae este derivat din fluiditatea apei, care se adaptează cu uşurinţă oricarui cadru natural. Simbolul de apă se repetă de mai multe ori pe parcursul tuturor poomsae.Modelul formei-poomsae Hansu este liniar si se inspira dupa caracterul chinezesc asociat “apă”. Acest poomsae a fost creat pentru a reprezenta calitati precum fluiditate, flexibilitate, adaptabilitate.

Ilyo (23 de miscări ce corespund nivelului de cunostinţe 9th Dan).

Starea de cultivare spirituală în budism se numeşte “Ilyo” care înseamnă “unitate”. În Ilyo, trupul şi mintea, spiritul şi substanţa, “e-ul” şi “supra e-ul” sunt unificate. Idealul suprem al artei marţiale şi poomsae pot fi găsite în această stare. Aceasta stare contribuie la executia cu concentrare maximă a miscarilor prin părasirea tuturor gândurilor materialiste, a obsesiilor şi a influenţelor externe, un principiu fundamental care stă la baza practicii de TaeKwonDo.

Structura acestei forme-poomsae Ilyo este liniară si se organizează dupa Simbolul budist swastika, semnificând starea în care toate aspectele existentei umane au devenit unul.